You are currently viewing Den lille sorte
Den lille sorte i Coco Chanel Anno 1920'erne inspireret stil, fra Sonia Rykiel - Fundet hos: www.dr-adams.dk

Den lille sorte

Historie om og inspiration til The Little Black Dress

Den Lille Sorte, The Little Black Dress eller bare LBD, er en klassisk beklædningsgenstand, der, siden modeskaberen Coco Chanel introducerede den, er blevet fortolket i utallige af versioner, af alverdens modeskabere og designere.

Den er elegant, sort, enkel og alsidig, har været en fast del af kvindens garderobe i generationer, og et hvert modehus har selv i dag flere versioner af denne sorte klassiker.

Den var dog revolutionerende for sin tid og ændrede samfundets regler og syn på den sorte kjole.

Historien om Den Lille Sorte
Den Lille Sorte blev skabt af modeskaberen Coco Chanel i 1926, hvor tidens mode stadig dikterede 1920’ernes drengede La Garconne-silhuet, hvor barmen var flad og kjolerne inspireret af Charleston-stilen med lav talje, frynser, bånd og perler, og den sorte farve ikke var en mode-farve.

Den sorte kjole blev på det tidspunkt kun båret af det bedre borgerskabs tjenestepiger, og ingen rige kvinder ønskede at klæde sig som tjenestepigen. Når en sort kjole blev båret af en dame, betød det sorg, og sort ville således aldrig blive anset som værende en moderelateret farve.

Efter 1. verdenskrig blev det dog normalt at se kvinder klædt i sorte kjole,r og alle sociale klasser lod sig se i sort udenfor huset – hvis man vel og mærke sørgede over at have mistet et kært familiemedlem i krigen.

Synet på den sorte kjole ændrede sig dog efter, Chanel skabte den originale version i 1926, som, i modsætning til Charleston stilen, var designet i enkleste forstand. Den var lavet i silke, var med lange ærmer og uden krave, knapper, bånd, frynser og andre dikkedarer, men komplimenteret med Chanels foretrukne accessories – en lang perlekæde af falske perler.

Den var lige ret og op ned og afslørede dermed ingen former, men var elegant, luksuriøs og samtidig komfortabel.

Kjolens længde gik til lige under knæet, da Chanel betragtede knæet som den mindst smukke del af en kvindes krop, og derfor skulle hendes kjoler og nederdele altid skjule dem.

Flere andre modeskabere, og senere Chanel selv, eksperimenterede efterfølgende med Den Lille Sortes originale design, halsudskæringen, ærmernes længde og form, kjolens længde og andre detaljer, og det viste sig, at den mindste variation eller ændring fra den originale, f.eks. at gøre længden kortere, udskæringen mere nedringet eller tilføjelse af detaljer som knapper eller krave, berøvede kjolen dens selvstændighed og enkelthed.